woensdag 13 mei 2009

Frietjes Eten, Buiten Overgeven

Bron: NU.nl

Sommige noodlijdende automerken staan op het punt te worden overgenomen door het Italiaanse autobedrijf dat ook wel smalend 'Fiasco In Auto Techniek' wordt genoemd. FIAT is bepaald niet de enige afkorting die naast een officiƫle betekenis nog een komische variant heeft. Door Onze Taal.

Ajax is de club van creatief en aanvallend voetbal, Feyenoord van 'niet lullen, maar spelen'. En AZ? Dat staat voor 'Altijd Zichzelf'.

Zo heeft AZ het zelf verzonnen, en de Volkskrant nam het na het kampioenschap van AZ gretig over in een grote kop.

Op die manier kregen de twee letters van de aloude 'Alkmaar Zaanstreek-combinatie' er een nieuwe betekenis bij. Een betekenis waar overigens niet alle supporters op zaten te wachten, zo bleek uit een kleine inventarisatie op de fansite.

Nooit Stipt

Ook niet-supporters hadden al eens bedacht waar AZ voor kon staan: een 'Achterlijk Zooitje', of 'Alkmaarse Zwervers', zo blijkt uit de vele lijstjes met nepafkortingen die op internet rondgaan. Andere organisaties komen er in dit soort verzamelingen evenmin goed van af.

Snackbarketen FEBO? Dat is 'Frietjes Eten, Buiten Overgeven' De NS? 'Nooit Stipt'. En telecombedrijf UPC? Dat staat gelijk aan 'Uiterst Problematisch Communiceren'. Sommige nepafkortingen lijken de werkelijkheid beter te benaderen dan de echte.

Bier

En is een woord oorspronkelijk helemaal geen afkorting? Maakt niet uit. Van alles is wel iets grappigs te maken. Neem nu Nederlands bekendste bierbrouwer en onze nationale gloeilampmaker.

Beide zijn genoemd naar hun oprichter, maar ze laten zich ook prima herschrijven als 'Hij En Ik Nemen Elke Keer Een Nieuwe' en als 'Productie Hopeloos: Iedere Lamp Is Praktisch Stuk'.

Vervelend

Bij hoge uitzondering weken de nepafkortingen zich los van die standaardlijstjes op internet. Dan worden ze in echte teksten gebruikt. De 'Altijd Zichzelf'-kop uit de Volkskrant was er een voorbeeld van. Maar twee dagen eerder besteedde dezelfde krant ook al aandacht aan een warenhuis dat al jaren kampt met een "degelijk imago van Vervelend & Duf".

Twee treffers in twee dagen. Zou het toeval zijn of is de nepafkorting bezig aan een opmars? C&A - cheap & awful?